HTML Free Code
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, June 7, 2009

MB Kelantan dan Elaunnya


Perwakilan Kelantan, YB Datuk Hj Wan Rahim mendedahkan dalam muktamar semasa membahaskan Ucapan Dasar Presiden bahawa YAB MB Kelantan telah menyumbangkan sebahagian daripada haknya sebagai MB kepada rakyat dan kerajaan negeri. Beliau berkata inilah contoh pemimpin Islam zaman ini yang wajar ditauladani oleh seluruh pemimpin-pemimpin PAS terutama yang memegang jawatan dalam kerajaan.

Menurutnya Tok Guru Nik Abd. Aziz tidak pernah mengambil elaun rumah sebanyak RM 3000 sebulan sepanjang 19 tahun menjadi Menteri Besar Kelantan. Elaun tersebut tidak pernah dituntut oleh MB, dan kalaupun ada yang pernah dimasukkan dalam akuannya, dikembalikan semula kepada kerajaan negeri untuk disalurkan kepada rakyat.

Selain itu, ada maklumat dari sumber lain, Tok Guru juga menyumbangkan sebahagian elaun bulanan sebagai MB dan wakil rakyat kepada Tabung Serambi Mekah yang juga disalurkan kepada rakyat yang memerlukan. Menurut sumber tersebut hampir 40 % elaun bulanannya disumbangkan kepada rakyat. Katakan elaun bulanan yang Tok Guru terima setiap bulan sebagai MB RM 15 ribu, ini bermakna lebih kurang RM 1.3 juta tok guru sumbangkan elaunnya kepada rakyat selama 19 tahun. Ditambah pula dengan elaun rumah yang tidak pernah dituntutnya selama 19 tahun iaitu hampir RM 684 ribu, bermakna RM 1.9 juta lebih atau hampir RM 2 juta Tok Guru Nik Abd Aziz telah sumbangkan elaunnya kepada kerajaan negeri dan juga rakyat.

* berapa ramai pemimpin dalam dunia yang sanggup berkorban demi rakyat

sumber

0 comments: